niedziela, 8 maja 2011

kłapouszku, ja go pękłem

Poszukiwane jest słowo polskie, czterozgłoskowe, zakończone na -iłość, rozpoczynające się ze względu na aliterację na literę p, ogólnym swym brzmieniem przypominające ze względu na kalambur wyraz 'słupek', miłe w dźwięku i oznaczające 'nogę'. Uczciwy znalazca zechce je dostawić za stosownym wynagrodzeniem pod wskazanym poniżej adresem.

(Artur Sandauer, Troski tłumacza)

***

Próbuję nieudolnie tłumaczyć mojej nie mającej pojęcia o hebrajszczyźnie mamie co znaczy zdanie, które nie daje mi spać po nocach: ASZER LO HEKIM LO ZECHER, a konkretnie - na czym polega problem z czasownikiem hekim. W pewnym momencie mama przerywa wpół słowa: "wstanął!!!" Prostota tego rozwiązania mnie powaliła. Krzysiu! Dlaczego nie mogę tego tak przetłumaczyć? W n-tej rozmowie z mkw na ten temat wpadam na inny, równie bliski prawdy pomysł: pot. "zabezpieczył". Krzysiu! Dlaczego tak też nie mogę tego przetłumaczyć?? Bo ogólnie rzecz biorąc chodzi mniej więcej o to: "zabezpieczył metodą wstanięcia". W każdym razie jest to najbliższy oryginałowi odpowiednik jaki przez ostatnie dwa tygodnie udało mi się wymyślić. Krzysiu.......... jesteś tam?


A konkretnie:

Przy stole siedział dziadek i wodził po nim chudymi palcami, a pod ścianą spało w wózku dziecko – świat przychodził i świat odchodził, i jakby przepaść rozwierała się między nimi. Dynastia została przerwana. Stary ojciec rodziny nie uznał swojego prawnuka...

...który nie ustanowił mu pomnika
...który nie zachował jego pamięci
...który nie zabezpieczył ;-) mu pamięci
...który nie wskrzesił mu pamięci
...który nie przywrócił mu pamięci
...który nie zbudował mu pamięci
...który nie uchował mu pamięci
...który nie ocalił mu pamięci
...który nie ocalił śladu pamięci

...który nie przywrócił pamięci pokoleń
...który nie ustanowił pamięci pokoleń
...który nie ocalił pamięci pokoleń
...który nie zbudował pamięci pokoleń
...który nie zachował pamięci pokoleń
...który nie poniósł pamięci pokoleń
...który nie podniósł pamięci pokoleń
...który nie podjął pamięci pokoleń
...który nie uniósł pamięci pokoleń
...który nie wzniósł pamięci pokoleń
...który nie zadbał o pamięć pokoleń
...
...który nie zachował śladu pokoleń
...który nie ocalił śladu pokoleń
...
...który nie podjął dziedzictwa pokoleń
...
...który przerwał pamięć pokoleń
...który przerwał łańcuch pokoleń
...
...na którym zerwała się pamięć pokoleń
...
...
...
?
?
?
?
?


Preferencje mkw są mi znane, ale może ktoś inny spośród PT Czytelników weźmie udział w plebiscycie?

***

W tych nocnych koszmarach znad kart Odysei na pocieszenie macha do mnie ręką pewien stary filolog:

W toku swej pracy nieraz myślałem, jak niewiele więcej trudu wymagałoby przystrojenie jej w heksametry, a niekiedy byłoby to łatwiejsze, gdyż rozgrzeszałoby brak precyzji, której poszukiwałem często z niemałym wysiłkiem. Przeżywałem udręki i niepokoje o poszczególne zwroty i słowa, o wyrazy zamglone dawnością, o czasy i tryby, osłonięte delikatnym jak gaza odcieniem, o nazwy i wygląd przymiotników, o imiona ptaków i roślin, o rzeczowniki, przymiotniki, przysłówki, o składnię zdań – po całych dniach i nocach one nie prześladowały i jeszcze nie odstępują. Ktoś próbując mnie uwolnić od zmory powiedział: „Po cóż się tak troszczyć? Przecież świat na tym nie stoi!” Wiem. Ten duży świat na tym nie stoi, ale ten mały świat, który buduję ze słów, na tym właśnie stoi, i każde sypkie słowo grozi upadkiem jakiejś jego części.

Zaś ta sama mama, co chciała wstanąć pamięć, próbując mnie uwolnić od zmory powiedziała dziś rano zdesperowana: "ty to tłumaczysz dla ludzi czy dla naukowców? bo ludzie to co najwyżej stwierdzą, że niezgrabnie ci się powiedziało" "Mamo. Zrozum, że to kicha niezgrabnie przetłumaczyć najważniejsze zdanie w całym tekście" - zaprotestowałam z rozpaczą. "Patrz punkt pierwszy" - odpowiedziała mama. "A poza tym to już chyba wystarczająco dużo czasu poświęciłyśmy w ostatnich dniach temu opowiadaniu. Ja w każdym razie zamykam temat".

Westchnęłam jej na to bezradnie, po cichu, bardzo po cichu, żeby przypadkiem nie usłyszała: na żółwiach, mamusiu, na żółwiach... a ty nic o tym nie wiesz!


PS Wczoraj na połoninie -3, widoczność < 50m, warunków narciarskich: brak, warunki turystyczne: trudne.

PS2 czym jest to, co widzę wokół obrazków, jeśli html mówi: img border="0"?

PS3 Kto wklepie w wyszukiwarkę obrazów "kłapouchy balonik" ten zrozumie mój smutek.

PS4 "Wie Pani, czym różni się Żyd od Anglika?" - zapytała mnie kiedyś moja terapeutka na progu drzwi wYjściowych. "yyyy?" "A jak się żegna Anglik?" "No... po angielsku?" "Otóż właśnie. Czyli nie żegna się i wychodzi, tak?" "Si". "No więc Żyd robi to po żydowsku. Czyli żegna się trzy razy i nie wychodzi!"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz